May 16, 2013

Mother's Day + Teacher's Day

Dalam hati saya, ada seorang wanita...
Saya sayang dia...
Saya cintakan dia...
Bagi saya dialah wanita paling cantik dan indah yang saya pernah lihat...
Saya tak sanggup kehilangan dia...
Dia rindu saya...
Dan...
Saya rindu dia...
Bila dia senyum saya suka...
Bila dia gembira saya bahagia...
Saya sayang mak saya...

P/s: I found the poem above in FB... By reading it once, I just fall in love with the words... It's entitled "Sayang Mak Saya!!!"... Honestly I love my mum and can't ever imagine how I would live without her... Thanks for everything Mak :)

+++++++

Berburu ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi.

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

I always being fond of the above poem. Happy Teacher's Day to all my teachers that had taught me in SRK Seksyen 19, SR Seksyen 18, SRA Seksyen 3, SK Bayan Lepas, SMK Sg. Ara, Kolej Legenda, USM & UiTM... Thanks for all the knowledge that you've taught me and made who am I today... Not to forget my 1st ever teacher who is my mum... Thanks with all my heart...

P/s: To my fellow colleagues, enjoy your day

No comments: